Za početak je možda dovoljno napisati da nešto toliko čitljivo sigurno dugo niste držali u rukama – a po prirodi posla, u književnom smislu, nama knjižničarima kroz ruke i pred očima prođu zaista svakojaki tekstovi.
Brazilka Martha Batalha, autorica knjige „Nevidljivi život Euridice Gusmão“, zaista je vrsna pripovjedačica koja zna kako zaokupiti svog čitatelja od prve do zadnje stranice. Iako ćete možda na više mjesta i na samim koricama pročitati kako je to feministička knjiga, čitajući ju nećete imati dojam kao da čitate nekakvo aktivističko štivo, već upravo suprotno – iznimno nenametljivo, na momente duhovito, i vrlo finim jezikom ispripovijedana je životna priča dviju sestara i još nekoliko desetaka likova koji čine bogatu galeriju i govore nam podosta o povijesti društvenih odnosa u Brazilu četrdesetih, pedesetih i šezdesetih godina 20. stoljeća.
Dakle, Euridice Gusmão centralni je lik romana, naizgled savršeno poslušna i organizirana kućanica, majka dvoje djece, žena zahtjevnog muža, odgojena da potiskuje svoju živu radoznalost i inteligenciju. Zbog spomenutih je osobina vedra djevojčica mogla postati sve što je željela, ali… naravno da u igru ulazi nekoliko „ali-ja“. Roditelji koji ju nisu podržavali, dijelom zbog vlastitog odgoja, dijelom iz straha kamo bi ju to moglo odvesti; učiteljica kojoj je bilo najbitnije da nitko u razredu ne odskače od prosjeka, a onim nadprosječnima znala je školske sate pretvoriti u pravi pakao; suprug za kojeg se tješila da ima tek jednostavne zahtjeve ispunjavanje kojih je zahtijevalo njezino pomno praćenje signala kako bi se predvidjelo njegovo moguće nezadovoljstvo bilo čime – obično nevažnim sitnicama. Svi ti „ali-ji“ događaju se u vrijeme kada je samostalan život žene još je neistraženo područje, terra incognita za svaku pristojnu mladu damu. Jedino što joj preostaje jest da pogne glavu, ili snosi posljedice.
No Euridicina sestra Guida sazdana je od posve drugog materijala i proživjet će život dijametralno suprotan Euridicinom. To uključuje bijeg od kuće, tajno vjenčanje, rastavu i siromaštvo, odgajanje jedinoga sina kao samohrana majka. Dok Guida ispunjava sve klišeje pobune protiv društvene represije koja joj je nametnuta, Euridice s druge strane vodi unutrašnju tihu borbu i živi svoj nevidljivi život.
O životima dviju sestara saznajemo gledajući kroz mrežu fino ispletenih odnosa i savršeno okarakteriziranih likova, što autorici ponekad uspijeva kroz tek jednu rečenicu ili pak kroz sve ono što likovi ne izgovaraju i što tek naslućujemo.
Ovaj roman možete čitati i kao feministički, ali ja sam ga radije pročitala kao roman o sudbini inteligentnog pojedinca u bilo kojem represivnom sistemu u kojem na svjetlo dana izlazi priroda ljudske zavisti i ljudskoga zla, o tuzi jednog neproživljenog, potraćenog života. Kako ne biste stekli pogrešan dojam, knjiga nipošto nije tmurna, dapače, uz ovaj ćete se roman moći i dobro nasmijati, jer su humor i ironija također značajke teksta kojim nas je počastila Martha Batalha.
Pripremila: Ivana Gurbačević